Nieuwsbrief:

Evenementen overzicht

12 Jul
2025
 

Historische TT-parade
Op 12 juli 2025 komt in Rolde, het dorp waar het allemaal begon, de Historische TT-parade terug. Met dit evenement wordt het 100-jarig jubileum van de eerste TT-race gevierd, die in 1925 werd gehouden. Het markeert de oorsprong van de legendarische motorrace die nu wereldwijd bekend is. Tien jaar geleden werd er ook al eens een historische TT-parade gehouden, ter ere van het toen 90-jarig jubileum. De TT, of Tourist Trophy, is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal motorevenement. De allereerste Nederlandse TT-race werd echter gehouden op 11 juli 1925, met een route die startte in Rolde en de rijders door het Drentse landschap leidde. "De eerste TT vond inderdaad plaats in Rolde, honderd jaar geleden", zegt Johan de Vries, een van de organisatoren van de historische parade in het Radio Drenthe-programma Cassata. "De omstandigheden waren toen heel anders dan nu, en het was een kleiner evenement dan de moderne TT." Op 12 juli 2025 zullen motoren die eruitzien als de motoren uit de jaren '20 en '30 deelnemen aan de parade. De route volgt in grote lijnen de oude route door Rolde, Borger, Schoonloo en Grolloo. De parade is bedoeld als een eerbetoon aan de eerste race en de motorrijders die in die tijd deelnamen. "De parade zal zich richten op de geschiedenis van het evenement, zoals we dat ook deden bij het negentigjarige jubileum, maar nu met een grotere focus op de beginjaren", vertelt De Vries. Er wordt verwacht dat motoren uit heel Nederland en andere landen meedoen aan de parade. Naast de oude racemotoren zullen er ook klassieke motoren te zien zijn die de tand des tijds hebben doorstaan. Het programmaboekje van de eerste Nederlandsche TT op 11 juli 1925.© Motorclub Assen en Omstreken De route en activiteiten De parade zal van start gaan bij de molen in Rolde, waar de TT in 1925 begon. De route voert langs de verschillende dorpen, en eindigt weer in Rolde. "We willen zoveel mogelijk de oorspronkelijke route volgen, maar veiligheid van de deelnemers blijft belangrijk", legt De Vries uit. Langs de route zullen er ook verschillende activiteiten plaatsvinden. Zo zijn er exposities met historische motoren en racememorabilia. Er komen herdenkingspunten waar bezoekers meer kunnen leren over de geschiedenis van de TT en de ontwikkeling van motorraces in Nederland. "Het is belangrijk om deze gebeurtenis te vieren, omdat de oorsprong van de TT in Drenthe niet vergeten mag worden", zegt De Vries. "Het gaat niet alleen om de motoren en de race, maar ook om het verhaal van de mensen die bij de eerste TT betrokken waren." Met het ouder worden van de laatste TT-veteranen, krijgt de Historische TT-parade ook een educatief aspect. "De mensen die de oude TT zelf hebben meegemaakt verdwijnen langzaam, dus het is belangrijk om de geschiedenis vast te leggen en door te geven", zegt De Vries. Bron: Historische TT-parade terug in Drenthe voor jubileumjaar - RTV Drenthe >

11 Sep
2025
 

11-14 sept Moto Guzzi Open House Mandello
Van 11 tot en met 14 september verwelkomt Mandello del Lario opnieuw Moto Guzzi-fans en motorliefhebbers van over de hele wereld, die, zoals elk jaar, zich verzamelen voor het vierdaagse feest in de geboorteplaats van hun geliefde merk Moto Guzzi. Vier dagen vol passie, vriendschap, plezier, muziek, verhalen en speciale evenementen tegen de magische achtergrond van het meer, in de feestelijke sfeer van Mandello del Lario. Het programma bevat alle ingrediënten voor een evenement om samen van te genieten, samen met de prachtige motoren die, zoals elk jaar, te zien zullen zijn op de grootste Moto Guzzi-tentoonstelling ter wereld! Het feest begint op donderdag 11 september, wanneer de Motoraduno Internazionale Città della Moto Guzzi (Internationale Motorrally van de Stad van Moto Guzzi) van start gaat – een programma vol plezier dat, zoals altijd, de hele stad Mandello del Lario zal betrekken, die de wereld van Moto Guzzi verwelkomt en een scala aan sensaties en evenementen biedt. De editie 2025 van de Moto Guzzi Open House vormt de aftrap voor de laatste race, die zal eindigen met de grootse festiviteiten van 2026, wanneer alle nieuwe productie- en tentoonstellingsgebouwen worden geopend. De historische fabriek aan de Via Parodi zal inderdaad een wedergeboorte ondergaan als onderdeel van dit revolutionaire project: de huidige werkzaamheden zullen Mandello een zeer moderne nieuwe fabriek opleveren, waar de Moto Guzzi-motoren van de toekomst zullen worden gebouwd. Naast een nieuwe locatie met open ruimtes die door het publiek kunnen worden gebruikt. Dit jaar is het de beurt aan het Historisch Museum – met zijn waardevolle collectie van meer dan 150 Moto Guzzi motoren uit alle tijdperken – om bezoekers te verwelkomen. Dit is de laatste mogelijkheid om de collectie in de huidige opstelling te bezichtigen: vanaf 2026 zal ook het Moto Guzzi Museum in de nieuwe ruimtes gehuisvest zijn.  De Eagle Shop biedt bezoekers de mogelijkheid om heerlijk te shoppen, met kleding, merchandise en accessoires met Moto Guzzi-logo. Alle programma-updates zijn beschikbaar op de Open House pagina's op MOTOGUZZI.COM en op de Facebook- en Instagrampagina's van de motorrally: www.motoradunomandello.com https://www.facebook.com/motoradunomandello https://www.instagram.com/citta_della_moto_guzzi>

Evenement
17-05-2025
Ducati 851 en 888 meeting Motorhuis Zwolle



Op 17 mei organiseert Motorhuis Zwolle voor de 12e keer alweer de Ducati 851 en 888 meeting. Op deze dag staat de eerste door Ducati gebouwde watergekoelde 4-klepper mét injectie weer centraal. Een icoon onder de Superbikes die destijds oppermachtig was in het wereldkampioenschap. Doug Polen, Stéphane Mertens, Giancarlo Falappa en Carl Fogarty kunnen je er alles over vertellen ;-)

Dus kom het beleven met een hapje en een drankje.

www.motorhuiszwolle.nl


Motorhuis Zwolle
George Stephensonstraat 5
8013 NL Zwolle
038-460 8792



Wist u dat: In de motortaal "Chopper" betekent: De basisbetekenis van het werkwoord to chop is afhakken. Naast allerlei betekenissen op andere terreinen dan de nieuwe betekenis die to chop zou krijgen binnen de wereld van sportwagens en motorfietsen aan de Amerikaanse Westkust, betekent chopper volgens het Dictionary o f American Slang van Wentworth & Flexner een kaartjesscheurder aan de ingang van een bioscoop, maar ook de bijnaam voor een Thompson machinegeweer (1929). Een paar jaar later, in 1931, werd die betekenis binnen de Amerikaanse onderwereld verruimd tot: de man met het machinegeweer. In 1955 ontstaat binnen de hot-rod scene van jeugdige bezitters van sportwagens in Californië het begrip chopped top. Een opgevoerde auto werd ontdaan van dak, voorruit en sponning en zelfs zijramen ‘so that only the bare frame was left above door level’. Er is weinig verbeeldingskracht voor nodig om in plaats van een auto een motorfiets tot zijn naakte essentie terug te brengen. Die rage begon min o f meer in dezelfde tijd, namelijk begin jaren vijftig aan de zonnige Amerikaanse Westkust. Het voorspatbord verdween, het achterste deel van het achterspatbord werd verwijderd, alsmede conventioneel en solide ogende treeplanken. Dat alles droeg bij tot een uiterlijk van onveiligheid, roekeloosheid en daarmee onaangepastheid. In de literatuur wordt voor het eerst aan het eind van de jaren vijftig de term chopper gebezigd voor een dergelijke gestripte motorfiets of bike en raakt de term biker voor berijders van onconventionele motorfietsen in zwang. De chopper werd een echte rage na de film Easy Rider uit 1969. De titel van de film met Dennis Hopper en Peter Fonda werd ontleend aan de comfortabele en ontspannen zitpositie op hun flamboyante Harley-choppers. Schijnbaar zonder inspanning van Hopper en Fonda worden de bewoners in de square wereld die zij op hun romantisch uitziende motorfietsen doorkruisen gereduceerd tot figuranten die op provocerende wijze op hun burgerlijke onvrijheid worden gewezen. De motoragent en daarmee alle motorrijders van de gevestigde orde zitten nu wel heel erg rechtop hun aangeharkte motorfietsen. Voor hen die al iets met motorfietsen hadden op het moment dat Easy Rider uitkwam en tevens kritisch stonden tegenover het establishment aan het einde van de jaren zestig, kwam de boodschap goed over. Na wereldwijde roulatie van de film kreeg het choppen van originele Harley’s een aanzienlijke navolging. Essentieel en in het oog springend was de verlengde voorvork en het gewijzigde frame, waarvan de balhoofdhoek werd vergroot raked frame), wat enig deskundig zaag- en laswerk vereiste. Het aanpassen van de balhoofdhoek was nodig om een omhoogstaande voorkant te vermijden bij het monteren van een verlengde voorvork. De krachtbron van het merendeel van de choppers, het 1200CC Harley v-twin motorblok, werd met alle beschikbare middelen opgepept, wat meer snelheid betekende, zodat wegligging en remcapaciteit, maar ook een wat minder compromisloze ergonomische zitpositie werden herzien. Menig liefhebber van de originele fabrieksHarley of-Indian heeft met tranen in de ogen de radicale chopperrage (1970-1980) zien woeden. Na tien jaar was het verlengde voorvork-syndroom goeddeels verdwenen. Menig chopper bleek een krakkemikkige constructie te zijn die door zijn modegevoelige bezitter vaak na korte tijd al weer van de hand werd gedaan en als schroot op onderdelenmarkten terechtkwam. Een indrukwekkend aantal originele Harley-Davidsons en Indians werd aan de chopperrage opgeofferd. Met name de Panheads en Knuckleheads, de zware modellen van Harley-Davidson uit de jaren veertig, vijftig en begin jaren zestig vielen ten prooi aan deze trend, die bovendien voortdurend wisselde. Een jaar later waren korte lage sturen en *dragpipes in de mode, en paste een chopperrijder zijn vehikel weer aan de nieuwste rage aan. Het verchromen van talrijke bestanddelen is altijd inherent gebleven aan de verschijningsvorm van choppers. Soms ging het verchromen zo ver dat hele frames en zelfs carterhelften o f oliepompen een chroomlaag kregen. Die extremen komen nauwelijks nog voor. De lengte van voorvorken nam eveneens af tot een hanteerbare maat, waarmee niet iedere te nemen bocht een straf werd. De custombike is de wat ingetogener opvolger van de chopper. De huidige naam chopper, die aan eigentijdse modellen van de Japanse motorindustrie wordt meegegeven, duidt op een verre gelijkenis met het Easy Rider-silhouet. De enige rechtvaardiging van de naam chopper hierbij is dat er sprake is vaneen achteruitleunende zitpositie, waarbij de voeten naar voren worden geplaatst en de handen een welvend, middelhoog stuur vasthouden. De zogenaamde ontspannen, lui achteroverhangende zit die deze motor zijn chopper-image verschaft, blijkt op langere ritten tot heel wat rug-, arm- en zitvlakpijn te leiden. Met eigenbouw o f ingrijpende realisering van individuele wensen heeft de met chopper aangeduide moderne Japanner in het geheel niets te maken. Het is een seriemotorfiets die als typetje met deze benaming voor massaconsumenten recentelijk op de markt is gebracht.
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van ITALJET
© 2000 - 2025 Motoroccasion