Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
16-04-2025
De nieuwe BMW R 1300 R

De nieuwe BMW R 1300 R: een nieuwe dynamische roadster met boxermotor is zowel technisch als visueel merkbaar sportiever, met dynamische styling voor een agressief, atletisch ontwerp. Leverbaar in vier aantrekkelijke uitrustingsvarianten.
Het doel achter de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 1300 R was om zowel een visuele als technische verbetering van de dynamische roadster met boxermotor te bereiken. Naast het agressievere, sportievere ontwerp, zorgen uitrustingskenmerken zoals de Performance variant – inclusief een sportvering, korte handgrepen, gefreesde en verstelbare voetsteunen, DTC, buddyseat sport, motorspoiler en sportbanden – ervoor dat klanten het dynamische potentieel van de motorfiets nog verder kunnen verhogen. Tegelijkertijd blijft de BMW R 1300 R een capabele metgezel voor dagelijks gebruik en toertochten, en met opties zoals verwarmbare buddyseat, Riding Assistant, een hogere voorruit en een verscheidenheid aan bagagemogelijkheden kan de motorfiets perfect worden afgestemd op individuele behoeften van dit type.

In de basis wordt de BMW R 1300 R aangeboden in Snapper Rocks metallic, met aanvullende varianten waaronder de Exclusive variant in Racing blue metallic, de sportieve Performance variant in Lightwhite uni, en de Exclusive Option 719 Kilauea in Blackstorm metallic.

Marktintroductie van de BMW R 1300 R
De nieuwe BMW R 1300 R zal deze zomer bij de BMW Motorrad dealers staan met een consumentenadviesprijs vanaf € 19.690,-.



Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier als tourcomfort.
De ontwikkelaars van BMW Motorrad streefden ernaar om de nieuwe BMW R 1300 R aanzienlijk dynamischer en sportiever te maken dan zijn voorganger – een doel dat de nieuwe dynamische roadster met boxermotor niet alleen vervult op het gebied van ontwerp, motor en chassis: er werd ook veel belang gehecht aan ergonomie, met een focus op het creëren van een sportievere, actievere rijpositie.

De ergonomische driehoek is gevormd door stuur, voetsteunen en zadel op de nieuwe BMW R 1300 R ontworpen om de rijder merkbaar verder naar voren over het voorwiel te positioneren dankzij licht naar achteren geplaatste voetsteunen en vlakkere stuur. Dit resulteert in een verbeterde response aan de voorzijde, vooral tijdens sportief rijden, en daardoor een nog betere controleerbaarheid. Tegelijkertijd maakt de sportieve zitpositie nog steeds ontspannen toeren en cruisen mogelijk, zelfs met een passagier. Als optie zijn er ook Comfort-sturen beschikbaar.

Een scala aan zadelvarianten zorgt voor een optimale zithoogte, terwijl een nieuw ontwikkeld bagagesysteem met geëlektrificeerde koffers en een slimme tanktas de motorfiets ideaal maakt voor comfortabele toertochten en vakantieritten.
Al vele jaren genieten de roadsters met boxermotor van BMW Motorrad een uitstekende reputatie, vooral onder vrouwelijke klanten en herstarters. Dit is te danken aan hun goede toegankelijkheid en lage zithoogte. Daarom werd bij de ontwikkeling van de nieuwe
R 1300 R opnieuw bijzonder veel aandacht besteed aan het bereiken van een zithoogte van ruim onder de 790 mm. Naast de standaard buddyseat zijn er verschillende andere buddyseats beschikbaar als individuele optionele uitrusting af fabriek.

Voor toertochten en vakantieritten kan de nieuwe BMW R 1300 R worden uitgerust met een nieuw ontwikkeld koffersysteem en kofferhouders uit het Originele BMW Motorrad Accessoires assortiment, of met voorbereiding voor het bagagesysteem als optionele uitrusting af fabriek. De koffers hebben een capaciteit van respectievelijk 26 en 29 liter. Beide zijn geëlektrificeerd en kunnen worden ontgrendeld met het centrale vergrendelingssysteem. Ze zijn ook beide voorzien van interieurverlichting, en de linker koffer bevat een USB-C oplaadpoort. De tanktas is ook nieuw. Voor het eerst is deze volledig riemloos en wordt hij aan de motorfiets bevestigd via een tankring.

Robuuste boxermotor met topcijfers voor vermogen en koppel, samen met geoptimaliseerde looprust en efficiëntie.
De boxermotor in de nieuwe BMW R 1300 R heeft een cilinderinhoud van exact 1.300 cc, terwijl de verhouding tussen boring en slag 106,5 tot 73 mm is (voorganger: 102,5 tot 76 mm). Deze toename in cilinderinhoud komt voort uit een vergrote cilinderboring en een nieuwe krukas met verminderde slag. Het vermogen bedraagt 107 kW (145 pk) (voorganger: 100 kW (136 pk)), nog steeds bij 7.750 tpm, en ontwikkelt een maximaal koppel van 149 Nm bij 6.500 tpm (voorganger: 143 Nm bij 6.250 tpm), waardoor het veruit de krachtigste seriematig geproduceerde BMW boxermotor tot nu toe is. Het maximale toerental is 9.000 tpm.

Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waardoor de motorfiets zich ideaal kan aanpassen aan alle wegomstandigheden. Riding Modes Pro met de extra modi "Dynamic" en "Dynamic Pro", samen met rijmodusvoorkeuze als optionele uitrusting af fabriek. Motorremkoppelregeling (MSR) als standaard.
In zijn standaarduitvoering heeft de nieuwe R 1300 R drie rijmodi om de individuele voorkeuren van de berijder aan te passen. De rijmodi "Rain" en "Road" maken het mogelijk om de rij-eigenschappen aan te passen aan de meeste wegomstandigheden. De rijmodus "Eco" maakt het ook mogelijk om de innovatieve BMW ShiftCam-technologie voornamelijk zo te gebruiken dat het maximale rijbereik met één tank brandstof kan worden bereikt. De nieuwe R 1300 R kan af fabriek worden uitgerust met het de optie "Riding Modes Pro": dit omvat onder andere de extra rijmodi "Dynamic" en "Dynamic Pro". Met de rijmodus voorselectie kan de rijder met de rijmodusknop een individuele selectie maken. Op deze manier kan een voorkeurs- en gemakkelijk beheersbaar aantal rijmodi worden geconfigureerd en geselecteerd tijdens het rijden.

De motorremkoppelregeling (MSR) zit standaard op de nieuwe BMW R 1300 R. Dit kan worden gebruikt om op een veilige manier onstabiele rijomstandigheden te vermijden die kunnen optreden tijdens het uitrollen of terugschakelen door overmatige remslip op het achterwiel. In deze gevallen opent MSR onmiddellijk de gaskleppen zodanig dat het remkoppel wordt gelijkgesteld en de motorfiets stabiliseert.
 



Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
Met de Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden gemakkelijker en comfortabeler te maken. Trouw aan het motto "Simplify your Ride", zorgt geautomatiseerde koppeling en schakelen ervoor dat de rijervaring nog meer centraal staat – zonder afbreuk te doen aan de dynamiek van het schakelproces.

Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatwerk hoofdframe van staal en achterframe van aluminium.
Het chassis van de nieuwe BMW R 1300 R is volledig opnieuw ontworpen. Het middelpunt is het nieuwe plaatwerk hoofdframe van staal, dat naast aanzienlijke optimalisatie van de inbouwruimte voor een nog compactere verpakking ook hogere niveaus van stijfheid biedt dan het vorige model. Tijdens het herontwerp is ook het achterframe opnieuw aangepakt. In plaats van de vorige buisvormige staalconstructie, heeft de nieuwe R 1300 R nu een achterframe van gegoten aluminium.

In combinatie met een aandrijfeenheid die nu veel compacter is, heeft het nieuwe ontwerp van het chassis een aanzienlijke concentratie van massa richting het algehele zwaartepunt bereikt, wat zich vertaalt in merkbare voordelen in de handling. Tegelijkertijd is de nieuwe
R 1300 R nog preciezer en stabieler bij het remmen, vereist merkbaar minder inspanning om te rijden, en biedt een nog bevredigender nauwkeurige respons van de ophangingselementen.

Nieuwe upside-down telescoopvork en herziene EVO Paralever II achterwielophanging voor nog grotere precisie in de handling. Nieuwe wielen meer dan 1,4 kg lichter.
In de nieuwe BMW R 1300 R wordt de voorwielgeleiding verzorgd door een nieuwe upside-down telescoopvork met een binnendiameter van 47 mm. De achterwielgeleiding van de nieuwe
R 1300 R is ook opnieuw ontworpen. Het kenmerk van de Evo Paralever II is een aanzienlijk stijvere verbinding via de ophanging in het frame en een doorlopende swingarm met snelwisselas.

De nieuwe R 1300 R beschikt ook over nieuwe 17 inch aluminium gegoten wielen met holle spaakontwerp. Alles bij elkaar wegen ze zo’n 1,4 kg minder dan de bestaande wielen. De verminderde roterende massa resulteert zowel in verbeterde acceleratie en remrespons als in geoptimaliseerde handlingseigenschappen.

's Werelds eerste serieproductie motorfiets telescoopvork met verstelbare veerconstante.
Met zijn dynamische aanpassing van de demping en verstelbare veervoorspanning aan de achterzijde, biedt de standaard elektronische Dynamic ESA zelf al een hoog niveau van rijveiligheid en rijplezier op een breed scala aan terreinen.

De elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nu een stap verder en combineert de dynamische aanpassing van de voor- en achterdemping met een overeenkomstige aanpassing van de veerconstante ("veerstijfheid") – afhankelijk van de geselecteerde rijmodus, rijomstandigheden en manoeuvres. Dit maakt de nieuwe BMW R 1300 R de eerste serieproductie motorfiets met een upside-down telescoopvork die aanpassing van de veerconstante mogelijk maakt. Automatische laadcompensatie wordt verzorgd door de verstelbare veervoorspanning. Met DSA profiteert de berijder van nog verfijndere handling en verhoogde hellingsvrijheid.



Een high-performance remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro is standaard. Sportrem als optie af fabriek.
De R 1300 R wordt standaard geleverd met een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vierzuiger vaste remklauwen aan de voorzijde en een enkele schijfrem met tweezuiger zwevende remklauw aan de achterzijde in combinatie met
BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R 1300 R kan worden uitgerust met het sportremsysteem als optionele uitrusting af fabriek. Naast een sportiever uiterlijk met titaniumkleurige remklauwen, biedt het een lichte verbetering in remprestaties.

Standaard volledige LED-koplamp in dynamisch achthoekig ontwerp en moderne LED-verlichting overal. Headlight Pro met adaptief bochtlicht als optionele uitrusting af fabriek.
BMW Motorrad wordt bij uitstek beschouwd als de pionier als het gaat om motorveiligheid en gerelateerde innovaties. Zodoende wordt de nieuwe R 1300 R standaard geleverd met een nieuw ontworpen LED-koplamp in een dynamische achthoekige vorm, voorzien van een kenmerkend lichticoon.

Met het optionele Adaptive Turning Light wordt het dimlicht van de standaard volledige LED-koplamp geoptimaliseerd voor bochten, afhankelijk van de hellingshoek, door extra LED-elementen te activeren. Op deze manier wordt de bocht bijna volledig verlicht omdat het licht beweegt waar de motorfiets naartoe gaat. Door het lichtpatroon te optimaliseren, zorgt het dimlicht voor een nog bredere en homogenere verlichting van de weg.

Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC) en Frontal Collision Warning (FCW) voor veilig en comfortabel motorrijden als optionele uitrusting af fabriek.
De nieuwe BMW R 1300 R kan worden uitgerust met de Riding Assistant voor nog veiliger en comfortabeler motorrijden. Dit omvat Active Cruise Control (ACC) en Frontal Collision Warning (FCW).

Voor het allereerst beschikt de navigatievoorbereiding nu over elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningsgemak als optionele uitrusting af fabriek.
Deze optionele uitrusting af fabriek maakt snelle en veilige bevestiging en bediening van een navigatiesysteem of smartphone mogelijk met behulp van een montagehouder. Voor het allereerst heeft deze houder geen sleutel meer nodig – hij ontgrendelt elektrisch voor maximaal gemak.

Optionele uitrustingen en Originele BMW Motorrad accessoires voor de nieuwe BMW R 1300 R.
Er is een breed scala aan optionele uitrustingen en accessoires voor verdere personalisatie van de nieuwe BMW R 1300 R beschikbaar gesteld.

De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 R:
  • Dynamisch, sportief ontwerp.
  • Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier als tourcomfort.
  • Vier uitrustingsvarianten: de basis uitvoering, Exclusive, Performance en Option 719 Kilauea.
  • Robuuste lucht-/oliegekoelde 2-cilinder boxermotor met 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm.
  • Een scala zitvarianten zorgt voor een optimale zithoogte, terwijl een nieuw ontwikkeld bagagesysteem met geëlektrificeerde koffers en een slimme tanktas de motorfiets ideaal maakt voor comfortabel touren en vakantietrips.
  • Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waardoor de motorfiets zich ideaal aanpast aan de wegomstandigheden.
  • Riding Modes Pro met de extra modi "Dynamic" en "Dynamic Pro", samen met rijmodusvoorselectie als optionele uitrusting af fabriek.
  • Motorremkoppelregeling (MSR) als onderdeel van de standaarduitrusting.
  • Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en handmatig of geautomatiseerd schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
  • Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstaal hoofdframe van staal en aluminium achterframe.
  • Nieuwe upside-down telescoopvork en herziene EVO Paralever II achterwielophanging voor nog grotere nauwkeurigheid in de handling.
  • Nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) als optionele uitrusting af fabriek, met dynamische aanpassing van de demping en veerconstante, en ook laadcompensatie.
  • 's Werelds eerste serieproductie motorfiets telescoopvork met verstelbare veerconstante.
  • Nieuwe wielen, die meer dan 1,4 kg lichter zijn dan de bestaande wielen
  • High-performance remsysteem in combinatie met
  • BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs in bochten.
  • Standaard full LED-koplamp in dynamisch achthoekig ontwerp en moderne LED-verlichting overal. Headlight Pro met adaptief bochtlicht als optionele uitrusting af fabriek.
  • Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC) en Front Collision Warning (FCW) voor veilig en comfortabel motorrijden als optionele uitrusting af fabriek.
  • Voor het eerst biedt de navigatievoorbereiding nu elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort als optionele uitrusting af fabriek.
  • Een breed scala aan optionele uitrustingen en Originele BMW Motorrad Accessoires.




Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Stijf" betekent: In ‘een stijf frame’ betekent stijf een frame uit één stuk zonder achtervering. Een voorvork moet zo stijf mogelijk zijn om weerstand te kunnen bieden tegen de torderende krachten op de voorvorkpoten tijdens het nemen van bochten,
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van HONDA

ADV 350
ANF 125 INNOVA
C 72
CB 1000 HORNET SP
CB 1000 HORNET
CB 1000 R
CB 1000 S
CB 1100 EX ABS
CB 1100 RS
CB 1100 SF X-11
CB 1100
CB 1
CB 125 F
CB 125 R
CB 1300 / X4
CB 250
CB 300 R
CB 350 F
CB 360
CB 450
CB 50 DREAM
CB 500 F
CB 500 HORNET
CB 500 X
CB 500
CB 550
CB 600 F
CB 600 S
CB 650 F
CB 650 R ECT
CB 650 R
CB 650
CB 750 HORNET
CB 750
CB 900 F / HORNET
CBF 1000
CBF 125
CBF 500
CBF 600
CBR 1000 F
CBR 1000 RR FIREBLADE SP
CBR 1000 RR FIREBLADE
CBR 1100 XX SUPER BLACKBIRD
CBR 250 R
CBR 300 R
CBR 400
CBR 500 R
CBR 600 F
CBR 600 RR
CBR 650 F
CBR 650 R ECT
CBR 650 R
CBR 900 RR FIREBLADE
CBX 1000
CBX 750 F
CL 500
CMX 1100 REBEL T MT
CMX 1100 REBEL
CMX 250 REBEL
CMX 500
CR 250 R
CRF 1000 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS ES
CRF 1000 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1000 L AFRICA TWIN
CRF 1100 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT ES
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1100 L AFRICA TWIN
CRF 125
CRF 250
CRF 300
CRF 450
CRF 50 F
CTX 1300
CTX 700
CX 500
DAX 125
DN 01
EM 1 E
F6 B GL 1800 GOLDWING
F6 C GL 1500 VALKYRIE
F6 C GL 1800 VALKYRIE
FJS 400 SILVER WING
FJS 600 SILVER WING
FMX 650
GB 500 TT
GL 1000 GOLDWING
GL 1200 GOLDWING
GL 1500 GOLDWING
GL 1800 GOLDWING
INTEGRA
MONKEY Z 125
MSX 125
NC 700 D INTEGRA
NC 700 S DCT
NC 700 S
NC 700 X DCT
NC 700 X
NC 750 D INTEGRA
NC 750 S DCT
NC 750 S
NC 750 X DCT
NC 750 X
NRX 1800 RUNE
NSR 250 R
NSS 125 FORZA
NSS 125
NSS 250 FORZA
NSS 300 FORZA
NSS 350 FORZA
NSS 750 FORZA
NT 1100 DCT
NT 1100 MT
NT 1100
NT 650 V DEAUVILLE
NT 700 V DEAUVILLE
NTV 650
NX 500
PC 800 PACIFIC COAST
PCX 125 CBS
PCX 125
PCX 150
PES 125
PES 150
RVF 400
SCV 100 LEAD
SES 150 DYLAN
SH 125
SH 150
SH 300
SH 350I
ST 1100 PAN EUROPEAN
ST 125 DAX
ST 1300 PAN EUROPEAN
SUPER CUB C 125
TRIKE
TRX 300
VF 1000
VF 500
VF 700
VF 750 C SUPER / MAGNA
VFR 1200 F C-ABS DCT
VFR 1200 F C-ABS
VFR 1200 X CROSSTOURER
VFR 1200 X DCT CROSSTOURER
VFR 400 R
VFR 750 F
VFR 750 R
VFR 800 X CROSSRUNNER
VFR 800
VISION
VT 1100 SHADOW
VT 1300 CX
VT 600
VT 700
VT 750 DC
VT 750 S
VT 750 SHADOW
VTR 1000 FIRESTORM
VTR 1000 SP 1
VTR 1000 SP 2
VTX 1300
VTX 1800
VULTUS
WW 125
WW 150
X-ADV
XBR 500
XL 1000 V VARADERO
XL 600 V TRANSALP
XL 650 V TRANSALP
XL 700 V TRANSALP
XL 750 TRANSALP
XLV 750 R
XR 125 L
XRV 750 AFRICA TWIN
ZIJSPAN
© 2000 - 2025 Motoroccasion